Letecký inžinier: žiadne lietadlo kvôli turbulencii ešte nespadlo.

Doba čítania: 6 minutes

Chystáte sa vy, či vaši blízki na dovolenku? Správy o desivých tragických incidentoch na palubách lietadiel sa vyskytujú tento rok čoraz častejšie. Je v tejto dobe ešte stále bezpečné nasadnúť do lietadla? Na otázky ohľadom bezpečia nám poskytol odpovede skúsený letecký technik, mnohých jeho odpovede možno zaskočia.

Štatistiky ukazujú, že lietanie komerčnými letmi je stále najbezpečnejším spôsobom cestovania. Avšak prvá polovica tohto roka bola plná jedného nešťastného leteckého incidentu za druhým — čo vzbudilo obavy u každého potenciálneho pasažiera, a ak to bude  možné, dobudúcna si zvolia iný spôsob dopravy. Strach z lietania sa u niektorých pasažierov prehĺbil a niektorí sa zaprisahali, že si do lietadla už nikdy nesadnú.

„Keď prídete na letisko a nastúpite do lietadla, to je tá najbezpečnejšia časť vašej cesty,“ povedal Anthony Brickhouse, vyšetrovateľ nehôd a profesor bezpečnosti letectva na Embry-Riddle Aeronautical University, v rozhovore pre CNN.

„Boli ste viac ohrození počas jazdy na letisko,“ dodal. Keď zohľadníte oveľa vyšší počet prejdených kilometrov lietadlami, je jasné, že cestovanie po zemi je oveľa nebezpečnejšie ako let komerčnou leteckou spoločnosťou.

Odpovede na otázky, ktoré vás najviac zaujímajú ohľadom cestovania lietadlom sme zhrnuli v našom článku.

Na otázky nám odpovedal Ladislav Tučný, letecký inžinier, ktorý pracuje v oblasti leteckého priemyslu už viac ako 30 rokov.

Je pravda, že väčšina nehôd je spôsobená ľudskou chybou?

Je to tak. Nedodržanie štandardných postupov pred odletom a pristátím je najčastejšou príčinou nehôd.“ Pri odlete to bývajú najčastejšie zle nakonfigurované klapky na krídlach (nie sú vysunuté, ale mali by byť).

„Počas pristávania zas môže hrať veľkú rolu aj únava pilota.“ Preto sa väčšina fatálnych nehôd stáva počas vzletu alebo počas pristávania. 

Na čo slúži Emergency exit ?

Emergency exit, teda únikový východ, sa vyskytuje v každom lietadle. A nie je len jeden. Záleží od typu a veľkosti lietadla, ale najčastejšie sa tieto východy nachádzajú v prednej časti lietadla, v strede lietadla, a pri chvoste lietadla.

Emergency exit v strede kabíny spoznáte aj podľa toho, že sedadlá v celej rade majú „extra legroom“ – väčšiu medzeru medzi sedadlami v predchádzajúcej rade.

Táto väčšia vzdialenosť medzi sedadlami neslúži na zvýšenie komfortu pasažierov, ale na to, aby sa počas nebezpečenstva v lietadle (napr. požiar v kabíne), dostalo von čo najviac ľudí za čo najrýchlejší čas. Únikové dvere na povel letušiek môžu pasažieri otvoriť len počas odletu alebo príletu, a to len vtedy, ak sa lietadlo nachádza na dráhe, nie vo vzduchu. 

Čo ak sa niekto pokúsi únikové dvere otvoriť vo vzduchu? 

Nemajte obavy. „Tento únikový východ sa dá otvoriť len na zemi. Vo vzduchu sa nemôže otvoriť kvôli tlaku v kabíne, ktorý spôsobuje neprekonateľnú treciu silu v mechanizme dverí lietadla. No radšej to neskúšajte,“ varuje Ladislav.

Možno ste zachytili nehodu z januára spoločnosti Alaska Airlines Boeingu 737 MAX, ktorému vypadli únikové dvere počas letu do záhrady Boba Sauera, učiteľa fyziky v Portlande. Vtedy sa jednalo o chybu montáže a Boeing usilovne pracuje na tom, aby sa podobný prípad už nikdy nezopakoval. 

Znie to ako bizarný prípad, ale Bob naozaj na svojej záhrade našiel kus z lietadla. Nenechajte ani vy nič na náhodu. Vďaka poisteniu domácnosti budete mať chránený dom, chalupu, aj okrasnú záhradu, ak by sa tento incident zopakoval aj na území Slovenska. Dvere lietadla vedia vďaka svojej váhe a sile, ktorú naberú počas pádu, rozraziť strechu domu, či auta. Poistite sa ešte dnes na W dobrom domov – Wüstenrot (wuestenrot.sk)

Vedeli ste že: Denne nad Slovenskom preletí približne 2000 lietadiel, pričom počas leta to môže byť až 2400?

Pociťovali ste niekedy strach vo vzduchu?

„Počas pristávania v Zürichu sme začali padať ako kameň, všetko vnútri lietadla lietalo tiež. Bol to veľmi nepríjemný pocit. Vtedy sa jednalo o malé lietadlo a dôvodom, prečo sme začali „voľne padať“ bol úplav.

Úplav je termín používaný na označenie prúdenia vzduchu, ktorý vzniká za lietadlom počas letu. Vzduch prúdiaci okolo krídel lietadla vytvára víry, ktoré môžu byť veľmi silné a nebezpečné pre lietadlá letiacie za sebou.

„V tomto prípade nebola dodržaná vzdialenosť medzi naším a predchádzajúcim, väčším, lietadlom. Dispečer musí dodržiavať odstup medzi lietadlami, inak hrozí nebezpečenstvo.“ Lietadlá, ktoré prelietajú cez úplav vytvorený väčším lietadlom, môžu zažiť náhle zmeny vo výške a smere letu.

S akými najčastejšími nehodami sa piloti stretávajú?

„Jednoznačne stret s vtákmi. Najčastejšie sa jedná o morských vtákov, počas toho ako lietadlo prelietava nad prímorskými destináciami. V momente, ako motor nasaje vtáka, je vták odstredivou silou vymrštený do vzduchu, ktorý obteká motor.“

Lietadlo vie tak veľakrát bez problémov pokračovať ďalej na svojej trase. Ak motor vtáka nasaje, a nevymrští ho, je potrebné vykonať inšpekciu motora ihneď po prílete.

Existujú spôsoby, akým viete vtáky vyplašiť? 

„Dizajn motora je sám o sebe odstrašujúci – točiaci sa kruh v strede motora pripomína vtákom oči, aby si mysleli, že lietadlo je veľký dravec. Menšie letiská (aj to naše bratislavské) majú vlastné dravce, ktoré vypúšťajú počas pristávania lietadiel.“ Ďalej majú letiská poplašné zariadenia, ktorými vedia vtáky vyplašiť.

Treba sa obávať turbulencií?

,,Normálne nie, ak ste pripútaní. To isté však platí pre pilotov, aj oni by mali dodržiavať bezpečnostné pravidlá počas celého letu a byť neustále pripútaní. Samotná turbulencia počas letu neohrozuje lietadlo.“

,,Lietadlo ešte kvôli turbulencii nespadlo.

,,Zvrat môže nastať aj v prípade, ak sú podpalubné batožiny alebo náklad nepripútané, čo je úlohou tých, ktorí batožinu/náklad do lietadla nakladajú“, vysvetľuje odborník.

Nezaistená batožina alebo tovar vedia počas turbulencie poškodiť vnútorné časti lietadla, alebo zmeniť ťažisko lietadla, čo môže predstavovať vážny problém. Batožina, piloti či pasažieri, všetci a všetko musí byť počas letu pripútané pre vlastné bezpečie.

Zbalení, pripravení… nezabudli ste sa poistiť? U nás sa stihnete poistiť aj do 5 minút!

Čo všetko musí letecký technik skontrolovať pred odletom lietadla?

,,Záleží od toho, čo všetko je spomenuté v príručke lietadla, ktorú vystavuje výrobca. Čo sa pri žiadnom lete nemení je to, že po poslednom lete musí byť spravená denná prehliadka. Naopak, pred prvým letom musí byť vykonaná predletová prehliadka.“ Tá zahŕňa všetko, čo určí výrobca lietadla, ktorý presne stanovuje, čo treba skontrolovať.

Všetko je uvedené v príručke lietadla, ale letecký úrad pre každú krajinu môže tieto podmienky ešte sprísniť.

Text: RedakciaVdobrom.sk, Ladislav Tučný, CNN.com

Obrázky: Pixabay, Oregon Live


Najnovšie články:

Najčítanejšie články:

Sledujte nás na

sociálnych sieťach:

 

    /WustenrotSlovensko

 

  /wuestenrotslovensko

 

Zostaňme v kontakte!

Nenechajte si ujsť dôležité novinky, inšpiratívne články či praktické témy zo sveta poistenia.
Prihláste sa k odberu noviniek a o všetkom sa dozviete ako prví.

Mohlo by vás zaujímať: