Vianoce prinášajú nielen radostné okamihy, ale aj možné sklamania, ktoré nastanú, ak zistíme, že darček, ktorý sme dostali alebo niekomu podarovali nesedí alebo je pokazený. Ako postupovať v prípade reklamácie a na čo máte nárok? Čo robiť v prípade, ak predajca zakúpený tovar nechce vymeniť, či vrátiť zaň peniaze?
Určite vám je nasledovná situácia známa. Svojmu blízkemu ste na Vianoce darovali oblečenie, ktorého konfekčnú veľkosť ste nevedeli dobre odhadnúť a počas rozbaľovania darčekov ste tajne dúfali, že ste sa trafili správne. No šťastie nebolo na vašej strane.
Zbaľte sveter, vezmite účtenku a utekajte do obchodu alebo na poštu tovar vrátiť/vymeniť. Reklamácia nemusí ostať len pri odevoch. Z Občianskeho zákonníka vyplýva, že reklamovať môžete aj nefunkčnú elektroniku či dokonca nevydarené estetické zákroky.
Až 40 % darčekov zostáva nechcenými
Internetová platforma willhaben (podobná Bazošu) v prvých týždňoch po sviatkoch zaznamenala približne o 30 až 40 percent nových inzerátov. Podľa hovorkyne spoločnosti Gerlinde Giesinger sa vtedy začína skutočné obdarovávanie: „Tento zvýšený záujem spočíva v tom, že naši používatelia chcú nevhodné darčeky odovzdať niekomu, kto sa z nich bude viac tešiť.“
Približne polovica položiek je v novom alebo takmer novom stave. Podľa slov Giesinger sa najviac inzerujú knihy, filmy, hračky, oblečenie a doplnky, ale aj herné konzoly, smartfóny a kávovary. Podľa prieskumu spoločnosti väčšina ľudí považuje za prijateľné podávať vianočné darčeky ďalej. „Určite záleží na tom, aká je sentimentálna hodnota tohto daru, ale v zásade to väčšina ľudí považuje za normálne,“ tvrdí Giesinger.
Ako postupovať pri reklamácii a vrátení tovaru?
Reklamáciou sa rozumie vrátenie tovaru, na ktorom ste zistili nejakú závadu.
Na všetok tovar sa vzťahuje zákonná záruka vo forme bezplatnej dvojročnej záruky odo dňa prevzatia (kúpa/doručenie) tovaru. Toto pravidlo je rovnaké, či nákup prebehol v kamennom obchode alebo prostredníctvom e-shopu.
Pri nákupe v kamenných predajniach od vás predajca požaduje dôvod reklamácie a jeho snahou je pri nájdenej chybe/nefunkčnosti/zlej veľkosti tento problém odstrániť jeho vymenením alebo opravou. Reklamáciu môžete uplatniť v ktorejkoľvek prevádzke predávajúceho.
Predávajúci je povinný vybaviť vašu reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej uplatnenia a lehotu nie je možné žiadnym spôsobom predĺžiť.
Vrátenie tovaru bez udania dôvodu je na rozdiel od reklamácie možnosťou „rozmyslieť si“ kúpu tovaru a vrátiť ho, aj keď nemá žiadnu vadu. Zároveň zákazník nemusí uvádzať žiaden dôvod, prečo od zmluvy o kúpe odstupuje.
Za takéto nákupy sa považujú zmluvy uzavreté na diaľku (prostredníctvom diaľkovej komunikácie, bez fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, s využitím webového sídla, e-mailu, telefónu…) a zmluvy uzavreté mimo prevádzkových priestorov – napríklad počas predajnej akcie.
Pri takejto reklamácii je vám predajca povinný, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia vrátiť všetky peniaze, vrátane nákladov na dopravu. Zároveň ako spotrebiteľ musíte najneskôr do 14 dní zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu.
Pozor na výnimky
Lehota 14 dní na odstúpenie od zmluvy sa nevzťahuje na:
- letenky a lístky na vlak, vstupenky na koncerty, hotelové rezervácie, rezervácie áut, stravovacie služby na konkrétny deň,
- tovar vyrobený na objednávku alebo jasne personalizovaný tovar – napr. oblek na mieru,
- zvukové alebo obrazové záznamy, či počítačový softvér (napr. DVD) v zapečatenom obale, ktorý ste otvorili,
- online digitálny obsah po začatí sťahovania alebo strímingu tohto obsahu,
- tovar zakúpený od súkromnej osoby a nie od spoločnosti/obchodníka.
Keď sa reklamácia komplikuje
Pani Vierka sa na nový rok rozhodla obdarovať aj seba. Už dlhšie ju trápil žltší odtieň zubnej skloviny, ale profesionálne bielenie stojí nemalé peniaze. No tentokrát sa pani Vierka rozhodla investovať do svojho zdravia a zdvihnúť si sebavedomie žiarivým úsmevom.
Po zákroku ostala pani Vierka sklamaná. Jej zuby neboli žiarivo biele ani zďaleka. Klinika sľubovala garanciu vrátenia peňazí, pokiaľ klient nebude so službou spokojný. Pani Vierka sa teda obrátila na poskytovateľa služby, ktorý jej odmietol reklamáciu uznať.
Sklamanie vystriedala nádej. Vierka má totiž zajednané poistenie právnej ochrany vo Wüstenrot a za pomoci právnikov sa jej peniaze za nevydarený zákrok vrátili naspäť. Pani Vierka tak ušetrila 200 eur a približne 20 hodín svojho času.
Poistenie právnej ochrany šetrí čas aj peniaze
Spotrebiteľ, v našom prípade Vierka, si mohla svoje nároky zo zodpovednosti za vady uplatniť aj podaním zamietnutej žiadosti o reklamáciu na príslušný súd, čo ale mohlo predstavovať ďalšie poplatky a mrhanie časom. S poistením právnej ochrany za ňu tak právnici vybavili všetky právnické úkony s dobrým koncom.
Poistenie právnej ochrany sa netýka len záväzkového práva (kam spadajú aj prípady reklamácie), ale aj susedského, nájomného, trestného, pracovného práva či náhrady škody. Uzavrite si poistenie online už teraz.
Odborná právna pomoc je vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku aj počas sviatkov v prípade otázok, nejasností či prevencie sporov.
Dobré rady na záver
- Doklad o kúpe, pokladničný blok alebo záručný list si vždy uchovajte.
- V prípade zistenia vady výrobku je potrebné uplatniť reklamáciu bezodkladne a výrobok ďalej nepoužívať.
- Predávajúci nemôže odmietnuť prijatie reklamácie, ak preukážete, že chybný výrobok bol u neho zakúpený a zároveň je v záručnej dobe.
- Pri nákupoch cez internetový obchod skontrolujte tovar ihneď pri dodaní.
- Všeobecná zákonná záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode vyznačená dlhšia doba (určená výrobcom), predávajúci ju nesmie krátiť.
Text: ORF.at, SOI.sk, Europa.eu, Slovensko.sk, Money.sk, Redakcia Vdobrom.sk
Obrázky: Pixabay