Karosériu počas zimy ohrozujú najmä nízke teploty, posypová soľ a štrk. Vplyvom vonkajších činiteľov sa na exteriéri auta vie veľmi rýchlo objaviť hrdza. Základom ochrany je preto pravidelné čistenie, leštenie, voskovanie a starostlivosť o kolesá.
Čistota, pol života auta
Najlepšie je staviť na procedúry, ktoré zvyšujú odolnosť voči sezónnym nástrahám a ponechajú auto bez poškodení až do príchodu jari. Základom ochrany je preto pravidelné čistenie auta, ktoré však na 100 % nevykoná ani drahšia automatizovaná umývacia linka a už vôbec nie jeho povrchové ručné opláchnutie. Takéto umytie je len prvým krokom očisty.
Klasické umytie je základ. Po vode a šampóne prichádzajú na rad špeciálne prípravky, ktoré si dokážu poradiť s odolným znečistením, kúskami asfaltu, smoly a nánosom odolnej špiny, usadenej pri kolesách a v nedostupných miestach.
Výborne sa na tento účel osvedčila tzv. clay hlina, ktorá dokáže z laku a rôznych povrchov vytiahnuť nečistoty. Až po ich odstránení môže nasledovať nanesenie ochrany.
Nezabúdajte leštiť
Ďalším krokom je leštenie. Tak ako v letnej sezóne je rovnako dôležité v zime. Leštenie má praktický význam z toho dôvodu, že takto ošetrený lak sa jednoducho lepšie a ľahšie umýva. Leštenie pomáha zahladiť dierky, kde by sa usádzala nečistota.
Vybavte si spoľahlivé PZP s bezplatnými asistenčnými službami online
Voskovanie
Soľ a kov nie sú priatelia. Zlou správou je, že tieto činitele spolu reagujú – soľ dokáže doslova rozožrať lak, podvozok aj kolesá. Na pridanie zimnej ochrany použite hustý vosk alebo tmel.
Vosk zabráni poškodeniu aj vzniku škvŕn od tvrdej vody a soli.
Odborníci odporúčajú vodičom staviť na kvalitný vosk alebo sealant (špeciálny produkt vytvorený na báze nanotechnológií). Karnaubský pastový vosk je podľa motoristov ideálny – ťažšie a pomalšie sa odstraňuje a odpudzuje vodu aj sneh.
Hydrofóbna vrstva
Po vrstve vosku prichádza čas na vytvorenie druhej vrstvy, ktorá má vodeoodolnú funkciu. Tá chráni vozidlo nielen pred mechanickým poškodením, ale aj pred chemickými látkami.
Hydrofóbna funkcia a odolnosť voči vode je veľmi dobrou a žiadanou vlastnosťou. Nečistoty sa budú horšie držať na povrchu a umývanie auta bude jednoduchšie. Vodiči si chvália práve túto vlastnosť a horšiu priľnavosť snehu, ľadu, námrazy, soli a štrku z ciest.
Tekuté sklo
Pred akýmkoľvek čistením povrchu auta je vždy výhodné automobil vopred nahriať a zapnúť v predstihu vykurovanie. Vďaka tomu sa primrznutý materiál ľahšie uvoľní z povrchu auta. Čerstvou novinkou v oblasti ochrany laku je tekuté sklo. Táto ochrana vytvorí pomocou chemickej reakcie na povrchu laku tvrdú a trvácnu vrstvu.
Vhodná je najmä na najviac exponované časti karosérie ako napríklad predná kapota. Výrobcovia udávajú dobu trvácnosti a ochrany až jeden rok. V predaji sú verzie tekutého skla pre karosériu, plastové časti aj okná.
Ako správne zazimovať motocykel?
Ochrana kolies
Podľa zákona by zimné pneumatiky mali byť obuté vtedy, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza. Na území Slovenska treba mať na aute zimné pneumatiky od konca jesene do začiatku jari.
Existuje aj ochrana kolies, ktorú možno aplikovať priamo na povrch pneumatík aj na gumové časti a tesnenia. Tieto gumené časti veľmi zle znášajú primŕzanie a týmto spôsobom ich možno ochrániť pred poškodením.
Doplňte kvapaliny a nastavte svetlá
„Vďaka správne nastaveným svetlám výrazne zvyšujete svoju bezpečnosť. Práve viditeľnosť je v zimných mesiacoch často zhoršená a dobre nastavené svetlá vás môžu v nečakaných situáciách zachrániť...“ radí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.
Podľa neho by mal pred zimnými mesiacmi každý motorista v aute vymeniť, prípadne doplniť všetky kvapaliny. „V prvom rade skontrolujte palivový filter. Bez kontroly palivového systému, s ktorou je spojená aj výmena palivového filtra, je zimná kontrola nekompletná a môže vám priniesť pri veľkých mrazoch závažné komplikácie, a to najmä u dieselových motorov,“ varuje Krejčí.
Vhodné je tiež doplniť nemrznúcu zmes, aby v aute nemrzla chladiaca kvapalina, rovnako ako zimná kvapalina do odstrekovačov. Ak vám chladiaca zmes motora predsa len zamrzne, auto sa ani nepokúšajte naštartovať, mohli by ste poškodiť vodnú pumpu a ďalšie komponenty chladiaceho systému.
Pozor na zákruty
Počas zimných mesiacov je potrebné zvoliť adekvátny jazdný štýl a vyhnúť sa prudkému brzdeniu. Do zákruty by sa malo vchádzať pomaly, pribrzdiť ešte pred ňou a nie prudko počas zatáčania.
„Základné pravidlo je pozerať sa tam, kam chcete ísť, hlavne vôbec nebrzdiť, vyšliapnuť spojku a točiť volantom proti smeru, kam sa stáča zadok auta. Ak sa zadok pri šmyku stáča doprava, volantom točte doľava, tak aby auto malo zostať na ceste,“ dodal Vaněček.
Na mokrej, namrznutej alebo zasneženej vozovke je dobré jazdiť s väčším odstupom. Brzdná dráha je na mokrej vozovke dvojnásobne dlhá a na ľade ešte dlhšia. Voda na ceste pri mokrej vozovke a teplote pod štyri stupne Celzia môže byť už zamrznutá.
Rozmrazovač autoskiel
V prípade, že je auto pod snehovou prikrývkou a nemáte veľa času na „oškrabávanie“, je vhodné použiť rozmrazovač skiel. Spustením stieračov skôr, ako sa námraza zmení na ľadovú kašu, riskujete odtrhnutie tenkej hrany na gumičkách a poškodenie stieračov.
Toto nesmie chýbať v aute
Neodmysliteľnou súčasťou zimnej výbavy auta by mali byť celoobvodové reťaze vhodné na konkrétne pneumatiky, elektrická inštalácia, škrabka na ľad, zmeták, lopata na sneh, pomocné štartovacie káble, a spomínaný rozmrazovač na zámky a sklo.
Tip: Zamrznutiu predného skla zabránite tým, že ho prikryjete kartónom. Ráno si tak ušetríte drahocenné minúty.
Pri výmene pneumatík sa zimná starostlivosť o auto nekončí
Zdroj: vdobrom.sk, TASR
Obrázky: Pixabay.sk, Shutterstock