Zastaviť autom v cyklistickom pruhu je zo zákona zakázané, platí to aj v prípade krátkeho zastavenia „na blikačky“. Veľa vodičov si toto pravidlo neuvedomuje, nehovoriac o tom, že blokovanie cyklopruhu dokáže ohroziť cyklistov, vrátane detí.
Naposledy situácia s cyklistickými pruhmi rozdelila na dva tábory ľudí v Bratislave. Radikálne zmeny vyvolali okrem pochvaly zo strany cyklistov aj vlnu kritiky. Viete, aké pravidlá sa zo zákona vzťahujú na cyklopruhy a koľko vás môže vyjsť, keď na nich zastavíte motorovým vozidlom?
Zoznámte sa so zákonom o prevádzke
- vodič nesmie zastaviť a stáť na priechode pre chodcov, na mieste na prechádzanie alebo na priechode pre cyklistova vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred nimi (§25 ods. 1 písm. c) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke),
- vodič nesmie zastaviť a stáť na cestičke pre cyklistov, cyklistickom pruhu a na ochrannom pruhu pre cyklistov (§25 ods. 1 písm. k) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke).
Pozor na pokuty
Vo všeobecnosti za porušenie pravidiel môže policajná hliadka udeliť pokutu do výšky 50 eur. V prípade, že vodič či už z nepozornosti alebo úmyselne ošpliecha autom chodca alebo iného účastníka cestnej premávky, hrozí mu podľa zákona pokuta vo výške 10 až 30 eur.
Aj vašej pozornosti ušla táto nová dopravná značka?
Život ohrozujúce situácie
„Cyklopruhy denne vyžívajú tisícky cyklistov, aj detí, na bežný pohyb v meste. Auto blokujúce cyklopruh ich reálne ohrozuje. Vodiči si blížiaceho sa cyklistu nemusia všimnúť a pri obchádzaní vznikajú nebezpečné situácie,“ konštatoval bratislavský magistrát.
Cyklopruhy v hlavnom meste budú pribúdať
Pokiaľ ste od leta minimálne raz navštívili Bratislavu, určite vašej pozornosti neunikli nové cyklopruhy na Vajanského a Rázusovom nábreží, ktoré rozhorčili nejedného vodiča. Výstavbe a obnove cyklotrás v najhustejšom meste na Slovensku však nie je koniec.
Prepojenie historického centra a nábrežia nebolo ideálne a chodci aj cyklisti museli prechádzať cez štvorprúdovú cestu. „Frekventovaný úsek od Mosta SNP po Šafárikovo námestie, ktorý spolu zdieľajú chodci aj cyklisti, sa stáva čoraz nebezpečnejším,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo ešte pred vznikom nových cyklopruhov.
Od Mosta SNP po Šafárikovo námestie v oboch smeroch zriadil magistrát vo vonkajších jazdných pruhoch samostatné oddelené pruhy pre cyklistov. Cyklokoalícia dopĺňa, že cyklopruhy sú veľkorysej šírky, ktorá poskytne dostatok priestoru pre komfortnú jazdu vedľa seba či predchádzanie pomalších cyklistov. Oddelené sú betónovými obrubníkmi a sú potreté červeným náterom.
V úseku, ako je Šafárikovo námestie, ide o zmiešaný cyklopruh a buspruh za účelom minimalizovania dosahu zmeny na MHD, priblížil primátor Bratislavy Matúš Vallo na sociálnej sieti.
Bratislava na sociálnej siete uviedla, že momentálne sa v hlavnom meste chystá výstavba cyklotrasy na úseku Račianska radiála, ktorá získava na papieri svoju finálnu podobu. Riešený úsek má mať dĺžku 4,7 km, začína na Križovatke Jozefa Čabelku a končí na Hybešovej ulici v Rači.
Aj Ružinov a Dúbravka dostanú novú cyklotrasu
Cyklotrasa na Ružinovskej radiále bude po dostavbe spájať centrum Bratislavy (Námestie SNP), Ružinov, Vrakuňu a Podunajské Biskupice. V rôznej kvalite a primeranosti prostrediu sú hotové viaceré časti.
Nové trasy by v najbližšej dobe mali vzniknúť aj v mestskej časti Dúbravka na Harmincovej ulici, kde sa chystá rozšírenie na 4 pruhy o samostatnú cyklotrasu.
Do pár rokov by mali vzniknúť aj nové trasy Petržalke, kde práve prebieha projekcia a vybavovanie stavebného povolenia.
Tip: V rámci cestovného poistenia máte poistené aj bicykle, ak sa poškodia počas dopravnej nehody.
Všimli ste si zvýraznenie cyklopruhov?
Podľa hlavného mesta sa môže stať, že je cyklopruh vyblednutý alebo slabo vyznačený. Aj to je jeden z dôvodov, prečo ich začalo prefarbovať na červeno, podľa nových technických podmienok Ministerstva dopravy SR. Momentálne je prefarbených približne deväť kilometrov.
Viete, aké jedinečné PZP výhody ponúka Wüstenrot ?
Cyklopruhy podľa vodičov vraj nie sú využívané
Prejazd vozidiel medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP v oboch smeroch trvá v dopravných špičkách v priemere len o 1 minútu a 30 sekúnd až o 2 minúty a 30 sekúnd dlhšie, než tomu bolo minulý rok v rovnakom čase.
Cyklokoalícia začiatkom septembra 2023 zrealizovala krátke sčítanie dopravy. Sčítací bod sa nachádzal na vyústení Vajanského nábrežia do Nám. Ľ. Štúra, pričom sčítanie prebiehalo v čase 16:10 – 18:10 v prípade cyklistov, resp. 16:10 – 17:10 v prípade cyklistov aj automobilov.
- Cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 osôb na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli.
- Prevládajúcim bol smer od Mostu SNP k Šafárikovmu námestiu v pomere 6:4.
- Za hodinu prešlo úsekom 1328 automobilov, z čoho 627 v smere na Šafárikovo nám. a 701 smerom na Most SNP.
- Priemerná obsadenosť automobilov bola 1,39 osoby.
Z celkového počtu sledovaných vozidiel, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 % bicykle a kolobežky, a 85 % automobily.
Rozhodne však ukazuje, že tvrdenie o zanedbateľnom počte cyklistov je výrazne zavádzajúce. Počet ľudí, ktorí nábrežím už dnes prechádzajú na bicykli, je signálom toho, že cyklopruhy tu v tejto podobe majú zmysel, tvrdí Cyklokoalícia.
Zdroj: TASR.sk, (Facebook Bratislava – hlavné mesto SR) , Cyklokoalícia
Obrázky: TASR.sk, Shutterstock