Časy, keď boli domácnosti rovnako zariadené celý život, sú preč. Nábytok sa mení spolu s vkusom svojich majiteľov. Niekto ho rád nakupuje v kamennom obchode, iný na internete.
Tí prví veľmi často tvrdia, že klikanie a hľadanie na internete sa im zdá zdĺhavé, že si nábytok radšej pozrú „naživo“ a ohmatajú ho, aby nekupovali mačku vo vreci, a tiež že sa chcú poradiť s odborníkom priamo v predajni… Tí druhí oponujú, že veľa z toho dokážu tiež zabezpečiť a pridávajú možnosť domáceho pohodlia a väčší výber. Obidva spôsoby nákupu zariadenia a bytových doplnkov majú svoje za aj proti. Závisí od osobného nastavenia každého z nás, ktorý si vyberie.
Faktom však zostáva, že pandémia priniesla zmenu aj v tejto oblasti. Keď doma trávime extrémne veľa času, chceme sa tam cítiť extrémne dobre a vylepšujeme aj interiérové nedostatky, ktoré sme predtým prehliadali. Od marca 2020 nakupujeme skôr nábytok ako oblečenie. Lockdown priviedol aj fanúšikov kamenných obchodov do e-shopov s nábytkom. Jeho internetový predaj od minuloročnej jari narástol o 100 – 200 %. Ako sa medzi toľkými gaučmi, poličkami, stoličkami a dekoráciami na webe nestratiť a na čo si dať pozor? Tu je pár tipov.
1. Pomôžu vám skúsenosti iných
Pri výbere e-shopu vám pomôžu skúsenosti iných nakupujúcich, najlepšie, samozrejme, vašich známych. Dobré je prečítať si aj recenzie či diskusie na internete. Kvalitné e-shopy na svojich stránkach uvádzajú základné informácie o sebe a kontakty, takisto obchodné a reklamačné podmienky, spôsoby platby či dopravy.
2. Zefektívnite výber
Do e-shopu sa „zmestí“ oveľa viac modelov ako pod strechu kamennej predajne. Navyše hľadáte u viacerých predajcov bez toho, aby ste sa pohli z miesta. Zorientovať sa v takej širokej ponuke môže byť pre niekoho zaťažujúce a zdĺhavé. Riešenie je jednoduché. Využite vyhľadávače nábytku (napr. Pohodo, Favi…). Umožňujú filtrovať ponuky z rôznych e-shopov podľa konkrétnych parametrov, a tak zúžiť výber i ľahko porovnať ponuky viacerých predajcov. Zvyšuje to pravdepodobnosť, že nájdete kúsok podľa svojich predstáv. Zároveň je to rýchlejšie ako postupné hľadanie v jednotlivých e-shopoch.
3. Inšpirujte sa
Inšpirácie na kombinovanie nábytku v priestore vám tiež môžu pomôcť. E-shopy majú aj sekcie s fotografiami konkrétnych interiérov, v ktorých boli ponúkané kúsky použité. Ak si chcete naplánovať napríklad kuchyňu na mieru, môžete využiť intuitívne plánovače, ktoré sú súčasťou niektorých webov. Netreba byť pritom expert na grafické programy.
4. Poraďte sa s odborníkom
Ani odborník poruke už nie je výsadou kamenných obchodov. E-shopy využívajú na komunikáciu so zákazníkmi okrem e-mailov a telefónu napr. aj chat, kde vám obratom môžu odpovedať na základné otázky. Prípadne necháte na seba kontakt a oni sa vám ozvú späť. Rýchlosť reakcie, ochota a prístup vám tiež o predajcovi čo-to prezradia.
Niektoré e-shopy ponúkajú za príplatok aj montáž väčších kusov nábytku, najmä kuchynských liniek. Ak máte obavy z montáže, najskôr si overte, ktorý e-shop takúto službu ponúka.
5. Overte si termíny dodania
Je dobré, ak si termín dodania overíte telefonicky alebo mailom. Hlavne v obdobiach zvýšeného záujmu o nákup (napr. Vianoce, ale aj obdobie pandémie) sa môže stať, že dodanie trvá dlhšie. Spôsoby a podmienky dopravy by mal mať kvalitný e-shop uvedené priamo na webe, nemali by ste po nich zložito pátrať. Mnohé e-shopy majú svoje výdajné miesta na osobný odber. Overte si, ako fungujú (hlavne v čase pandémie).
6. Plaťte s istotou
Skôr ako si tovar objednáte, preštudujte si obchodné podmienky a spôsoby platby, aby ste mali istotu, že e-shop ponúka možnosť, ktorú preferujete a dôverujete jej. Ak sa obávate podvodných e-shopov, orientujte sa skôr na platbu dobierkou, resp. pri preberaní tovaru od kuriéra. Nezabúdajte, že aj doprava niečo stojí. Pri väčších a ťažších produktoch treba počítať s vyššou cenou za doručenie. Ak sa teda rozhodujete na základe ceny, je potrebné porovnať konečné ceny vybraných produktov po pripočítaní ceny za dopravu, resp. poštovné.
7. Nebojte sa tovar vrátiť
Tovar môžete vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu. Ak sa tak rozhodnete, náklady na dopravu hradíte sami (ak výrobca nemá v obchodných podmienkach uvedené niečo iné). Dobre si preštudujte reklamačné podmienky, resp. podmienky vrátenia. Vo všeobecnosti platí, že právo na reklamáciu vám vzniká pri chybe, ktorá znemožňuje ďalšie použitie výrobku. Reklamovať nemožno chyby, ktoré vznikli bežným opotrebovaním alebo nesprávnym používaním. Aj pri nákupe online platí 2-ročná záruka a predajca má povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní. Reklamáciou sa záručná lehota nepredlžuje, kým vám tovar nevymenia, ale pokračuje predchádzajúca.
8. Myslite na špecifiká v zahraničí
Pri nákupe zo zahraničných e-shopov si overte, aké podmienky platia pre dovoz z danej krajiny (predovšetkým pri krajinách mimo EÚ).
Text: Zuzana Kubalová/JAGA, foto: isifa/Shutterstock, iStock